Institut für Marktorientierte Unternehmensführung
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Prof. Dr. Sascha Raithel, MBR

Prof. Dr. Sascha Raithel, MBR

Professor für Marketing

Kontakt

Freie Universität Berlin
Marketing Department
Arnimallee 11
Raum 110
14195 Berlin

Telefon: +49 30 838-52135

Weitere Informationen

Lebenslauf

Studium der Betriebswirtschaftslehre mit den Schwerpunkten Datenanalyse und Statistik, Informationsmanagement und Marktforschung, Marketing sowie Wirtschaftsinformatik an der Universität Augsburg. Diverse studienbegleitende Tätigkeiten, u.a. bei der Münchener Rückversicherungs-Gesellschaft und MAN. Zwischen März 2004 und Januar 2007 Consultant mit Fokus auf CRM-Analyse bei der Pepper GmbH. Zwischen Februar 2007 und Juli 2009 wissenschaftlicher Mitarbeiter am Institut für Marktorientierte Unternehmensführung und Consultant bei der Pepper Gmbh (Drittmittelgeber). Zwischen August 2009 und März 2011 (Vollzeit) wissenschaftlicher Mitarbeiter am Institut für Marktorientierte Unternehmensführung. Promotion zum Dr. oec. publ. mit der Arbeit "Market-based Assets and Financial Performance" im Juni 2011.

Forschungsgebiete

Branding and advertising

  • Branding strategy
  • Impact of advertising on brand equity
  • Advertising effectiveness and efficiency
  • Optimal advertising budget allocation

Marketing/finance interface

  • Monetary evaluation of intangible (market-based) assets
  • Impact of marketing metrics on financial performance, investors, and analysts
  • Impact of reputation on future firm value

Corporate reputation and crisis management

  • Reputation measurement and management
  • Role of corporate social reporting
  • Corporate social performance as value driver and risk buffer
  • Corporate crisis prevention, preparations, management, and recovery

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Mitgliedschaften

  • Verband der Hochschullehrer für Betriebswirtschaft (VHB)
  • Deutscher Hochschulverband (DHV)
  • American Marketing Association (AMA)

Service

  • Editorial Review Board des International Journal of Advertising (IJA)
  • Ad hoc Reviewer für Strategic Management Journal, Journal of Marketing, Journal of Business Research, Schmalenbachs Zeitschrift für betriebswirtschaftliche Forschung, Zeitschrift für Betriebswirtschaft, European Journal of Marketing, European Management Journal, Journal of Brand Management, Journal of Marketing Communications, Suisse National Fund

Ehrungen und Auszeichnungen:

  • Eminent Research Fellow (2013-2014) at the Global Center on Big Data and Mobile Analytics, Fox School of Business, Temple University, Philadelphia, PA, USA
  • Distinguished fellowship at the Fudan University in Shanghai
  • Conference Best Paper Award beim 2009 Workshop on Visualising, Measuring and Managing Intangibles and Intellectual Capital, organisiert vom European Institute for Advanced Studies in Management (EIASM), Dresden für den Beitrag "Value-relevance of Customer Satisfaction: Empirical Evidence for Global Automobile Industry" (zusammen mit Sebastian M. Scharf und Manfred Schwaiger)
  • Best Reviewer Award im Track "Corporate Branding" bei der 2010 Global Marketing Conference in Tokyo

Ausgewählte Publikationen:

  • Littich, M.; Raithel, S.; Michel, E. (2014): "The Effect of Communication on Employer Reputation," in: Journal of Media Economics, forthcoming.

  • Luo, X.; Wang, H.; Raithel, S.; Zheng Q. (2014): "Corporate Social Responsibility, Analyst Stock Recommendations, and Firm Future Returns,” in: Strategic Management Journal, forthcoming.

  • Raithel, S.; Schwaiger, M. (2014): "The Effects of Corporate Reputation Perceptions of the General Public on Shareholder Value," in: Strategic Management Journal, forthcoming.

  • Schwaiger, M.; Raithel, S. (2014): "Reputation und Unternehmenserfolg," in: Management Review Quarterly (Journal für Betriebswirtschaft), Forthcoming.

  • Chang, H. L.; Ko E.; Tikkanen, H.; Phan, M. C. T.; Aiello, G.; Donvito, R.; Raithel, S. (2014): Marketing mix and customer equity of SPA brands: Cross-cultural perspectives, Journal of Business Research, Forthcoming.
  • Luo, X.; Raithel; S.; Wiles, M. (2013): "The Impact of Brand Rating Dispersion on Firm Value,” in: Journal of Marketing Research, Vol. 50, No. 3, 399-415.

  • Luo, X.; Wiles, M.; Raithel, S. (2013): "Making the Most of a Polarizing Brand," in: Harvard Business Review, Vol. 91, No. 11, 29-31.

  • Raithel, S.; Sarstedt, M.; Scharf, S.; Schwaiger, M. (2012): "On the value relevance of customer satisfaction. Multiple drivers and multiple markets," in: Journal of the Academy of Marketing Science, Vol. 40, No. 4, 509-525.